Ahad, 12 Julai 2009

Jadilah Pengkritik Berkualiti




Ini adalah artikel yg saya jumpa di laman blog yang saya lawati.Memang menarik , bacalah yek
Menjadi seorang designer yang bekerja secara freelance (bebas), telah menemukan saya dengan bermacam-macam jenis pelanggan. Tentunya kerenah mereka yang beraneka ragam adalah pengalaman yang menarik bagi saya, kerana sesungguhnya cabaran yang paling manis, adalah kritikan. Kenapa ya?
Untuk artikel ini, mari bayangkan, anda sebagai seorang pelanggan sedang mengupah seorang freelance designer seperti saya.
Mengkritik, dan kritikan adalah umpama anggota dalam tubuh seni yang tak bisa dipisahkan. Boleh jadi ia suatu kelebihan, yang akhirnya dapat membaiki kualiti kerja oleh designer anda. Tapi, ada juga jenis pelanggan yang bukan saja tak pandai mengkritik, malah melemahkan semangat designer yang mereka upah.
Di sini, saya kongsikan kaedah mengkritik, yang bakal menguntungkan kedua-dua pihak.


1. Mulakan dengan tona positif.
Inilah kunci utama. Ketahuilah, di dunia ini tiada yang boleh dilabelkan sebagai “seni itu buruk”. Bukankah seni itu suatu yang subjektif? Jika tidak, masakan ada pepatah, beauty is in the eye of the beholder. Oleh itu, mulakan tutur bicara dengan ungkapan yang baik seperti, “Wah, satu permulaan yang baik”, ataupun, “Nampak menarik.”


2. Jelaskan poin negatif.
Tak mungkin suatu hasil kerja itu sempurna 100%, betul? Pasti ada cacat celanya. Namun, untuk katakan ‘buruk’, bukankah lebih manis dengan perkataan ‘Kurang Menarik’ sebagai ganti?
3. Jujur sejujurnya, telus setelusnya.
Andai anda kurang setuju, atau tidak suka dengan sesuatu, jelaskan tanpa disorok-sorok. Tapi, tentunya dengan cara yang lebih matang dan profesional.


4. Jadikan suasana seperti (kononnya) dalam kumpulan.
Saya dapati, ada jenis pelanggan yang suka gunakan perkataan ‘kita’ (iaitu ‘we, us, our’ dalam bahasa Inggeris) dalam ayat ketika proses perbincangan. “Apa kata, kalau kita buat begitu..”, ataupun, “Cuba kita jadikan font itu begini..”. Barulah nampak seperti sedang bekerjasama.


5. Berikan, sekurang-kurangnya SATU poin positif.
Biarpun tiada satu pujian yang selayaknya dikurniakan pada designer anda (kerana hasil kerjanya, err.. maaf cakap, buruk.), usahlah timpakan designer anda dengan beratus kritikan, tanpa satu pun pujian. Nampakkan kerja dia dihargai, barulah senang hati untuk dia baiki kesilapannya.


6. Akhiri dengan tona positif.
“Your sketch was great”, “Keep up the good work”, “Apa-apapun, kerja kamu baik.”, adalah beberapa ayat dorongan yang baik untuk menaikkan semangat designer anda. Kemudian, nantikan pula kualiti yang lebih bermutu lagi selepas itu dari dia.


7. Jaringan.
Komunikasi yang baik, adalah yang berupaya membentuk jaringan perniagaan. Saya terasa sangat dekat dengan pelanggan jenis ini. Sampaikan terus menjadi akrab hingga ke projek-projek seterusnya. Sebab itulah, bekerja sebagai seorang freelancer, pada pandangan saya, kadangkala tak perlu bermati-matian untuk marketing. Dari mulut ke mulut (dikalangan pelanggan) saja sudah memadai.
Baiklah, sekian saja setakat ini dari saya. Andai dipegang ketujuh-tujuh prinsip di atas, percayalah, anda dan designer anda, kedua-duanya pasti bermanfaat sama. Kesannya nanti, hasil design kian gempak, anda puas hati, seterusnya kemahiran designer pun makin mantap.
Jumpa lagi.


# Penulis yang dikenali dengan nama Irfan Jani, adalah seorang brand designer yang bekerja secara bebas (freelance) dalam bidang pemasaran dan perniagaan. Perkongsian selanjutnya boleh anda ikuti di blog beliau iaitu, http://www.irfanjani.com/ . Beliau senang dihubungi pada bila-bila masa untuk mendapatkan khidmat nasihat dalam proses penjenamaan produk, perkhidmatan grafik untuk offiline atau online marketing, dan yang berkaitan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan